arrow_drop_up arrow_drop_down
Originele Print on Demand ontwerpen: Do's en Dont's
2 december 2020 

Originele Print on Demand ontwerpen: Do's en Dont's

Originele Print on Demand ontwerpen bedenken kan een lastige taak zijn bij het starten van een POD onderneming. Zo is het belangrijk een verkoper een ontwerp bedenkt dat zijn doelgroep leuk vindt. Aan de andere kant moet een verkoper ook nadenken over de uitstraling van originele Print on Demand ontwerpen. Zo is het belangrijk dat originele Print on Demand ontwerpen goed weergegeven worden op een product.

Een geheel zwart ontwerp ziet er misschien goed uit in Photoshop. Maar bedenk ook hoe het zal verschijnen op een donker gekleurd T-shirt. Nieuwe verkopers zien vooral kleurencombinaties over het hoofd. Hier zijn ideeën van wat je wel- en niet moet doen als het om het bedenken van originele Print on Demand ontwerpen gaat.

Krijg gratis toegang: Print on Demand Cursus

Wat wel- en niet te doen

Controleer de grammatica en spelling

Voor velen is dit een voor de hand liggende tip. Echter, sommige mensen zouden verbaasd zijn over de grote hoeveelheid T-shirts met spelfouten.

Maar ook al ben jij een spellingsgenie, je zal ook rekening moeten houden met jouw doelgroep. Een voorbeeld is de Verenigde Staten: veel woorden zijn op een andere manier geschreven in vergelijking tot andere Engelstalige landen. Zo laten Amerikanen de ‘U' in vele woorden vallen. In de Verenigde Staten schrijft men kleur als color. Anderzijds is wordt de term in Engeland als colour geschreven.

Originele Print on Demand ontwerpen grammatica

Zowel color als colour zijn niet noodzakelijkerwijs verkeerd. Echter zal jij kleine details als dit moeten overwegen. Dit is vooral het geval wanneer jij richt op specifieke regio's in de wereld. Deel daarom jouw originele Print on Demand ontwerpen met anderen en ontvang feedback voordat jij deze online zet.

Vermijd overdreven gephotoshopte afbeeldingen

Helaas zijn afbeeldingen op producten niet zo zuiver en levendig als afbeeldingen op een computerscherm. Als jij besluit om voor een oververzadigde afbeelding te gaan, ga jij misschien teleurgesteld over de resultaten worden. Eenmaal afgedrukt op een product, kan het er in vergelijking minder goed uitzien.

Bekijk afbeeldingsplaatsingen

Heb je het ontwerp geüpload? Denk er dan om dat de afbeelding gecentreerd is op elk product. Het kan namelijk voorkomen dat design afgesneden worden. Bovendien is het belangrijk dat je altijd elk product- en design controleert voordat je het product aanbiedt.

Veel verkopers kiezen om originele Print on Demand ontwerpen te maken op basis van T-shirt specificaties. Het gevolg is dat ontwerpen minder goed passen op andere accessoires. Zo worden ontwerpen afgesneden op producten als kussens en sieraden. Deze type producten hebben namelijk een meer vierkante dimensie in plaats van rechthoekig.

Het is belangrijk dat jij door elk individueel product heengaat. Vervolgens controleer je de dimensies en pas je waar nodig de afbeelding aan.

Houd een Print on Demand design simpel

Het is belangrijk dat jij een design simpel houdt. De reden hiervoor is dat een te complex ontwerp niet goed weergegeven kan worden op kleinere producten. Voor nieuwe verkopers is het daarom beter om vanuit een minimalistische uitgangspunt te werken. Door deze benadering ga jij beter inzicht krijgen in wat de kopers willen.

Op het moment dat jij beter weet wat een koper wil, kun jij jouw design aanpassen. Binnen Print on Demand is één van de beste werkwijzen het testen van designs. Vervolgens kies jij het best verkochte design en maak je daar varianten op.

Daarnaast kun jij moeilijk inschatten wat er mis is met een design wanneer deze te complex is.

Gebruik geen JPG bestanden

Ten eerste zijn rasterafbeeldingen korrelig wanneer zij uitvergroot zijn. Zo is een POD-campagne met een lage resolutie afbeelding een gegarandeerde flop. Daarom bevelen wij aan om een vector afbeelding te gebruiken voor jouw originele Print on Demand ontwerpen. Ten tweede, als jij besluit om het op te slaan als JPG of JPEG, zal de achtergrond van jouw ontwerp er wit uitzien en als een witte achtergrond op het product worden afgedrukt.

Enorme witte blokken, vooral op donkere kledingstukken, zorgen voor een amateuristische uitstraling. Als jij jouw ontwerp als een rasterafbeelding wilt opslaan, sla het dan op als een PNG-bestand. Hierdoor blijft je achtergrond transparant zodat de kledingkleur erdoorheen komt. Het is raadzaam om uit de buurt van enorme blokken wit te blijven, omdat dit type ontwerp niet zoveel verkopen zal opleveren als jij zou willen.

Specifieke kleuren kiezen

Hoewel alle kleuren mooi zijn, hebben sommige fabrikanten helaas moeite om deze kleuren correct te laten verschijnen wanneer ze worden afgedrukt. Afhankelijk van de leveranciers zien magenta's er vaak rood uit, terwijl rood oranje lijkt. Bovendien staat turkoois algemeen bekend als een groenblauwe kleur, maar de tinten kunnen er anders uitzien dan verwacht. Turkoois kan naar wens van de koper te groen of te blauw uitkomen. Het is een gok, dus het is misschien het beste om deze kleuren helemaal uit te sluiten.

Originele Print on Demand ontwerpen kleur

Wit op wit Print on Demand-ontwerpen

Vermijd het gebruik van een te wit ontwerp of tekst. De reden hiervoor is dat dit niet goed op een wit kledingstuk wordt afgedrukt. Omdat wit een populaire kledingkleur is, kan deze uitsluiting ertoe leiden dat jij omzet misloopt. Wil je echt een witte tekst of een witte afbeelding als je ontwerp, dan kun je het beste een zwarte rand toevoegen zodat je ontwerp goed zichtbaar is op het product.

Te veel tekst

Veel tekst ziet er misschien goed uit op een T-shirt of canvas, maar het beperkt je product opties omdat het misschien niet leesbaar is op kleinere producten zoals mokken, sieraden of mondmaskers. Omdat deze producten minder oppervlakte bieden voor jouw originele Print on Demand ontwerpen, betekent dit dat de tekst ook kleiner en misschien zelfs onleesbaar is. Zorg ervoor dat jij jouw ontwerp duidelijk, beknopt en schoon houdt.

Hoe weet ik zeker dat mijn design goed zijn?

Als jij al een goed idee hebt van hoe een ontwerp eruit moet zien zijn er ook mogelijkheden tot uitbesteden. Op diverse platforms zijn er experts in het maken van goede T-shirt designs. Deze experts hebben vaak al jaren ervaring en maken honderden designs per jaar. Wanneer jij een expert vindt die het al jaren doet en goede reviews krijgt op zijn werk weet jij dat je goed zit.

Er zijn meerdere opties die jij kunt overwegen. Zo kun jij kiezen uit design communities, freelance netwerken of het kopen van originele Print on Demand ontwerpen.

Laten we dieper ingaan op waar jij dit kunt vinden.

Design Community

Design communities zijn platformen waar ontwerpers designs kunnen aanbieden. Een voorbeeld hiervan is Dribble. Binnen dit platform zijn er verschillende ontwerpers met elk unieke stijlen voor de designs. Jij hebt vervolgens de optie om een ontwerper te contacteren waarvan jij denkt dat diegene past bij jouw merk.

Een andere optie om te overwegen is Behance. Het is een vergelijkbaar platform als Dribble. Ook hier zijn coole designs en stijlen te vinden die jij kunt gebruiken.

Freelance netwerken

Ten tweede zijn er freelance netwerken. Online zijn er meerdere platforms te vinden waarop jij een freelancer kunt inhuren. Ook zijn er freelancers gespecialiseerd in het bedenken van originele Print on Demand ontwerpen.

De kosten variëren per freelancer. Wanneer jij via platformen als Fiverr en Upwork zoekt komen er meerdere opties naar boven. Zoek op ‘T-shirt design' en er gaan meerder resultaten tevoorschijn komen. Een voordeel van een freelance netwerk is dat de freelancers snel werk afleveren. Voor jou betekent dit dat jij snel kunt gaan verkopen.

Kopen van online T-shirt designs

Wat als jij geen freelancer of designer kunt vinden? Dan zijn er gelukkig nog plekken waar jij een design kunt kopen. Via diverse platformen worden vooraf ontworpen designs aangeboden. Een nadeel hiervan is dat een deel van de designs door meerdere mensen gekocht worden. Ook is er vaak weinig ruimte om aanpassingen te laten maken.

Aan de andere kant heb jij wel direct een design beschikbaar. Dit betekent dat jij in een hoog volume ontwerpen aanschaft. Vervolgens hoef jij deze ontwerpen enkel op producten te plaatsen en jij bent klaar om te verkopen.

Waar vind je deze platformen? Een aantal websites die jij kunt bekijken zijn:

  • Designious
  • Creative Market
  • Graphic River

Belangrijke tip: Niet elk design mag gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Koop daarom enkel designs waar nadrukkelijk wordt aangegeven dat dit wel mag.

Gratis Cursus:

Leer hoe jij eenvoudig een eigen Print on Demand webshop opzet. Wij leggen jou uit hoe jij winnende designs vindt, een gratis webshop bouwt en hoe jij een Facebook Ads strategie neerzet voor maximale winst.

https://marketingstrijders.nl/start-een-pod-business/

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is oprichter en marketeer bij Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching. Hij is opgegroeid in Leeuwarden (Friesland) maar woont nu al 7 jaar in Groningen.
Reactie plaatsen