arrow_drop_up arrow_drop_down
Online T-shirt Onderneming starten: A-Z stappenplan
11 november 2020 

Online T-shirt Onderneming starten: A-Z stappenplan

Hoe start je een online T-shirt onderneming? Bij het verkopen van T-shirts online hoef je niet alleen te denken aan een standaard product. T-shirts zijn namelijk producten die een weerspiegeling van onze identiteit zijn. Ze laten zien wat onze persoonlijkheid en interesse is.

Hierdoor is het online verkoop van T-shirts zo enorm gestegen afgelopen jaren. Vooral voor ondernemers en artiesten die op een goedkope wijze willen starten met een onderneming is dit een goede optie. Ook voor de komende jaren lijkt er nog een grote toename te komen in het aantal verkopen van T-shirts.

Doordat er een groei aan populariteit is zal er ongetwijfeld ook meer competitie komen. Echter, doordat er de mogelijkheid is door een gerichte doelgroep te bereiken met gepersonaliseerde online T-shirt designs, is het toch mogelijk om onderscheidend te zijn.

In dit artikel laten wij jou van A-Z zien hoe jij een online T-shirt business kunt starten. Doordat jij deze stappen volgt zul jij een extra maandelijks inkomen kunnen genereren.

Hoe start je een online T-shirt onderneming: van A-Z

Voor het beginnen met jouw online onderneming zijn er een aantal stappen die jij wilt volgen:

  1. Het kiezen van een niche
  2. Kwalitatief goede materiaal en print opties vinden
  3. Maken van jouw winnende designs
  4. Mock-up maken van jouw online t-shirt
  5. Valideren van jouw designs
  6. Het opzetten van jouw online winkel

1. Kiezen van een niche

Het kiezen van een niche voor jouw online T-shirt bedrijf zal ervoor zorgen dat jij jouw doelgroep beter kunt bereiken. Doordat jij een doelgroep beter gaat bereiken zal er ook minder uitgaven worden gemaakt aan advertentie kosten. Op de lange termijn betekent dit meer winstgevendheid voor jou.

Het klopt dat de term niche veel wordt rondgegooid tegenwoordig. Maar toch blijft het één van de prioriteiten wanneer jij jouw onderneming opzet. Bij een online T-shirt bedrijf gaat het er namelijk om dat jij opvalt. En de beste manier om dit te doen is door te richten op een vooraf gedefinieerde doelgroep.

Veelal zullen niches als ”grappige slogans” al te breed worden. Binnen de online T-shirt branche zijn er namelijk vele ondernemers die dit aan het doen zijn. Het gevolg is dat jouw online T-shirt design tussen alle anderen niet gevonden gaat worden.

Wat is dan wel specifiek genoeg? Denk bijvoorbeeld aan ”grappige slogans voor verzorgers”, ”grappige slogans voor brandweermannen” etc.

Voor het vinden van een niche zijn er twee vragen die jij aan jezelf wilt stellen:

  • Heb ik een passie voor / Begrijp ik mijn niche?
  • Is mijn niche winstgevend?

Voor het vinden van jouw passie en niche kun je eenvoudigweg scrollen door populaire hobby's op Wikipedia. Een andere mogelijkheid is het zoeken door Doelgroepstatistieken van Facebook.

Maar nu het belangrijke: is mijn niche winstgevend? Er is geen garantie te geven of een niche winstgevend zal zijn. Echter kunnen wij de kansen wel vergroten wat wij kunnen doen met: Merch Informer.

Online t-shirt verkopen merch informer

Met deze tool kun jij simpelweg keywords als ”Highschool Graduates” invullen waar jij vervolgens een score op krijgt. Deze score wordt gebaseerd op real-time data van Amazon.

2. Kwalitatief goede materiaal en print opties vinden

Niet alle T-shirts zullen dezelfde kwaliteit hebben. Daarnaast is het design dat afgedrukt wordt ook niet overal even goed. Hoewel winstgevendheid belangrijk is en ieder leverancier andere prijzen heeft, zal het succes ook grotendeel afhangen van de kwaliteit die jij aanbiedt. Daarom is het belangrijk dat jij goed verdiept in de kwaliteit van een partner.

Online t-shirt verkopen kwaliteit

Het kiezen van een T-shirt van goede kwaliteit wordt gedaan aan de hand van verschillende factoren. Enkele voorbeelden zijn maten, materiaal, zachtheid en het gewicht. Een goed startpunt is door onderzoek te doen naar verschillende fulfilment partners en daar een T-shirt te kopen.

3. Maken van jouw online T-shirt designs

Als eerste wil jij onderzoek doen naar een winnend design. Als het goed is heb jij op dit moment al een niche gekozen waar jij jouw producten aan wilt aanbieden. Maar hoe kom je erachter welk design winnend is?

Een optie is om jouw niche + T-shirt als zoekterm in te vullen op Pinterest. Welke afbeeldingen scoren hoog? Zijn er designs waar jij inspiratie uit kunt halen? Kopiëren is niet toegestaan. Inspiratie opdoen en een aantal aanpassingen maken wel.

Dan wil je de designs nog maken. Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te doen. Zo kun jij ervoor kiezen om ze zelf te maken in Canva, PlaceIt of Photoshop. Ten tweede heb jij ook de optie om het uit te besteden via platformen als Fiverr en Upwork. We gaan er een aantal toelichten voor jou:

Maken van jouw designs

Als jij al enige ervaring hebt met het ontwerpen van designs ben jij één van de gelukkige. De hele onderneming valt en staat namelijk met de kwaliteit van designs. Wanneer jij ze zelf kunt ontwerpen scheelt het natuurlijk ook in de kosten.

Waarschijnlijk ken jij dan ook hét ontwerptool: Adobe Photoshop.

Maar wat als jij een eigen design wilt maken zonder eerdere ervaring? Geen zorgen. Op het moment dat jij een eigen design wilt maken zodat er geen kosten gemaakt worden kun je kiezen voor een tool als Canva en PlaceIt.

Online t-shirt verkopen placeit

Beide platformen hebben een eenvoudige interface waarbij jij elementen en tekst eenvoudig kunt verslepen.

Design community

Dribble: Dribble is een community speciaal voor ontwerpers met elk unieke talenten. Wat jij kunt doen is zoeken naar een design en stijl dat past bij wat jij wilt aanbieden. Vervolgens kun jij contact opnemen met de ontwerper en vraag jij of zij tijd hebben om voor jou aan de slag te gaan.

Behance: Behance is een ander platform met designs die jij kunt bekijken. Net als bij Dribble kun je zoeken op specifieke niches en contact opnemen met een designer naar keuze.

Freelance netwerken

Zoals eerder aangegeven zijn er nog platformen als Fiverr en Upwork. Binnen deze netwerken zijn er vele designers die voor relatief lage kosten verschillende online T-shirt designs kunnen maken. Een voordeel is dat zij snel werken waardoor jij een design op korte termijn kunt verwachten. Het is niet nodig om eerst contact op te nemen. Wanneer jij iemand gevonden hebt die geschikt is hoef jij alleen maar af te rekenen en verschijnt het design binnen een paar dagen.

Online t-shirt verkopen fiverr

Kopen van online T-shirt designs

Mocht jij er echt niet uitkomen met het vinden van een designer die jij goed vindt. Ook dan hebben wij nog een oplossing voor je. Het is namelijk eenvoudig om vooraf gemaakte designs aan te schaffen via verschillende platformen. Denk er wel om dat de waarschijnlijkheid dat andere verkopers dit design gebruiken ook groter is. Het gevolg is dat jij minder onderscheidend zult zijn van de concurrenten.

Voor het kopen van vooraf gemaakte designs kun je kijken op:

  • Designious: die vectorpakketten en PNG-t-shirtontwerpen verkoopt.
  • Creative Market: die zich niet uitsluitend richt op T-shirts, maar ook lettertypes en nog veel meer.
  • Graphic River: voor royaltyvrije Photoshop-bestanden.

Let er wel op dat jij altijd een design wilt kopen dat gebruikt mag worden voor commerciële doeleinden.

4. Mock-up maken van jouw online T-shirt

Wanneer jouw designs in de inbox verschijnen wil je ze natuurlijk verkopen. Alleen ga jij geen design aanbieden bij jouw doelgroep, daar is namelijk een mock-up voor nodig. Hoe doen wij dat?

Voor het plaatsen van een design op een T-shirt zijn verschillende mogelijkheden. Zo kun jij ervoor kiezen om een design op een t-shirt te plaatsen, deze te bestellen en daarna een geweldige foto van jezelf maken. Of je kunt ervoor kiezen om online een mock-up generator te gebruiken.

Enkele resources die jij hiervoor kunt gebruiken zijn:

  • GraphicRiver T-shirt mockups
  • MockupWorld
  • Placeit

Online t-shirt verkopen Mockup

5. Valideren van jouw designs

Voordat jij grote uitgaven gaat doen en jouw T-shirt adverteert aan de hele wereld is er nog een belangrijke stap dat daaraan vooraf gaat: het valideren van jouw design. Je wilt namelijk weten of er wel interesse is vanuit jouw doelgroep. Er zijn meerdere manieren om te testen of jouw online T-shirt design gaat verkopen. Hier volgen een aantal opties:

Social media netwerk: Plaats jouw mock-ups op Facebook, Instagram, Reddit en meer. Hier heb jij de mogelijkheid om anderen te vragen wat zij vinden van jouw idee. Let er wel op dat vrienden en familie eerder geneigd zijn om te zeggen dat iets mooi is of dat zij het wel zouden willen kopen. Een mooie manier om dit te testen is door aan te geven: ”Toevallig heb ik nu twee op voorraad, als je wilt kun je er nu één kopen”.

Print on demandHet is gelukkig nog nooit eerder zo eenvoudig geweest om een online T-shirt mock-up te maken en deze te presenteren aan de wereld. In een paar uur heb jij met Print on Demand een volledige webshop opgebouwd (zonder vooraf gaande kosten). Het valideren van jouw online winkel is door een webshop te bouwen en deze in verschillende Facebook groepen te plaatsen.

Gratis Cursus:

Leer hoe jij eenvoudig een eigen Print on Demand webshop opzet. Wij leggen jou uit hoe jij winnende designs vindt, een gratis webshop bouwt en hoe jij een Facebook Ads strategie neerzet voor maximale winst.

https://marketingstrijders.nl/start-een-pod-business/

6. Het opzetten van jouw online winkel

Nu jij jouw idee hebt gevalideerd is het nog aan jou de taak om een online winkel op te zetten. Er zijn een handvol Print on Demand platformen waarop jij jouw designs kunt toevoegen en integreren. Deze leveranciers zorgen ervoor dat jouw producten gemaakt en verzonden worden waardoor alle werk uit handen genomen wordt.

Daarnaast is er geen investering vooraf of voorraad nodig. Dit is een ideale optie om te beginnen met online ondernemen, of om jouw bestaande business uit te breiden. Het enige dat jij hoeft te doen is het plaatsen van jouw design op een online T-shirt en deze vervolgens verkopen aan jouw doelgroep.

Maak jouw gratis webshop: Beheer eenvoudig jouw webshop zonder kosten. Bezoek Moteefe en maak in een paar uur jouw webshop. Bij aanmelding ontvang jij onze gratis Print on Demand cursus.

Wanneer jouw online winkel actief is, ben jij klaar om grote aantallen T-shirts te verkopen.

Overwegingen om te maken bij het starten van jouw onderneming

Hoewel het eenvoudig is om een eigen onderneming te beginnen met alle beschikbare tools voor het ontwerpen en verkopen van t-shirts, zijn er ook moeilijkheden. Het lastigste bij het opzetten van jouw onderneming is het bouwen van een eigen merk. Daanraast moet jouw merk ook nog opvallen tussen alle concurrenten en wil je ervoor zorgen dat jouw prijs hoog genoeg blijft voor meer winst. Deze redenen laten al zien dat het opzetten van een succesvol T-shirt onderneming lastiger is dan aanvankelijk gedacht wordt.

Wanneer jij succesvol wilt worden in het verkopen van T-shirts zijn er een aantal overwegingen die jij wilt maken. De kritische elementen gaan wij daarom nader toelichten zodat het resultaat voor jou beter gaat worden.

  1. Design: De meeste ondernemers zoeken designs die zij zelf mooi vinden. Ze zien een bepaalde quote, tekst of afbeelding dat resoneert met hen. Maar is dit ook wat jouw doelgroep wilt hebben?
  2. Kwaliteit: Winst gaat voorop toch? Vele ondernemers zullen naar een leverancier zoeken waar de kosten lager liggen. Echter het probleem is dat vaak de kwaliteit ook minder goed is. Het behouden van klanten is eenvoudiger dan nieuwe vinden. Hoe bepaal jij een goede kwaliteit?
  3. Merk: In de T-shirt branche is het belangrijk dat jij opvalt ten opzichte van de concurrenten. Hoe kun jij een merk opzetten dat onderscheidend en winstgevend is?
  4. Voorraad: Ga jij kiezen voor een eigen voorraad? Of heb je liever een Print on Demand constructie?

Laten we elk punt verder toelichten

1. Design

Wanneer een websitebezoeker jouw design op een andere plek vindt gaat dat negatieve reacties oproepen. Jouw ontwerpen hoeven niet complex te zijn om winstgevend te worden. Er zijn genoeg voorbeelden van T-shirts met een eenvoudige tekst die veelvuldig gekocht worden. Echter, het is wel belangrijk dat jij een design inzet dat goed resoneert met jouw doelgroep.

Daarnaast is het belangrijk dat jouw design ook van goede kwaliteit is. Moet je een vector-bestand hebben? PNG? Het is in ieder geval belangrijk dat jij de juiste pixels instelt, een transparante achtergrond hebt en dat het ontwerp groot genoeg is om te plakken op het T-shirt. Per leverancier verschilt dit. Daarom wil jij altijd navraag en onderzoek doen voordat jij een T-shirt gaat verkopen aan het grote publiek. Een mogelijkheid is om eerst zelf een T-shirt aan te schaffen met jouw design. Hierdoor kun jij jouw design controleren en eventueel aanpassen mocht het niet goed blijken te zijn.

2. Kwaliteit

De volgende belangrijke factor bij het overwegen is de kwaliteit. Niet alleen het kopiëren van een design levert negatieve reacties op, ook de kwaliteit is hier een bepalende factor in. Jij gaat nooit tevreden klanten krijgen wanneer een T-shirt al snel krimpt, kapot gaat of gewoon niet goed past.

Het is goed mogelijk dat een T-shirt van hogere kwaliteit ook meer kost. Bedenk je echter wel dat deze hogere kostprijs veel goed gaat maken wanneer er herhaal aankopen plaatsvinden zonder dat jij daar marketing budget voor hoeft te gebruiken.

3. Merk

Het hebben van een onderscheidende, sterke merk is van groot belang in deze industrie. Jouw merk gaat namelijk als een spin in het web fungeren en bindt jouw ontwerp, kwaliteit en niche samen. Het uitkiezen van een pakkende naam, het hebben van een goede logo en een sterke social media aanwezigheid gaan jouw succes vergroten.

4. Voorraad

Wanneer mensen aan een eigen kledingwinkel denken komt er al gauw de gedachte naar boven: hoe beheer ik mijn voorraad? De meeste ondernemers kiezen ervoor om voorraad in te slaan en deze voor hogere winstmarges door te verkopen.

Een andere mogelijkheid is door Print on Demand waar jij geen voorraad nodig hebt. Het nadeel is dat de winstmarge lager ligt dan bij het hebben van een eigen voorraad. Maar daartegenover staat wel dat jij geen verzendingen hoeft te doen.

Het opzetten van een Print on Demand business is daarom een enorm toegankelijke manier voor het starten van een eigen online webshop.

Natuurlijk, wanneer jij het budget hebt, is het ook mogelijk om een eigen printer aan te schaffen en zelf T-shirts te bedrukken.

Start vandaag nog met het verkopen van T-shirts

Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om jouw creativiteit te gebruiken en online T-shirts te verkopen. Welk niche jij ook kiest, binnen elke markt zijn er wel grote winsten te maken. Doordat jij een Print on Demand constructie kiest zijn er minimale voorraden, minimale investering en is het een mooie opstart voor aankomende ondernemers.

Het goede nieuws: het beginnen van jouw online webshop is kosteloos en eenvoudig. Daarnaast bieden wij jou een gratis cursus aan zodat jij snel van start kunt.

Veelgestelde vragen: Starten van een online T-shirt winkel

Is het starten van een online T-shirt winkel winstgevend?

T-shirts worden gedragen door mannen, vrouwen en kinderen. Met een wereldwijde marktaandeel van bijna 2 miljard is het een business waar veel geld in rondgaat. Het opzetten van een online T-shirt winkel heeft daarnaast weinig opstartkosten met minimale risico's vergeleken met andere business modellen.

Hoeveel kost het om een online T-shirt onderneming te starten?

De kosten van een online winkel kunnen enorm variëren. Wanneer jij zelf beschikt over design vaardigheden en een groot netwerk hebt om aan te verkopen kan het zelfs gratis. Wanneer jij designs gaat aanschaffen en kiest voor betaalde advertenties kunnen de kosten oplopen tot 300,-.

Hoe kan ik een kledingwinkel starten zonder investering

Het enige dat jij hoeft te doen is je aan te melden voor onze gratis cursus. Dan krijg jij toegang tot een online webshop en manieren om jouw product te verkopen.

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is oprichter en marketeer bij Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching. Hij is opgegroeid in Leeuwarden (Friesland) maar woont nu al 7 jaar in Groningen.
Reactie plaatsen