arrow_drop_up arrow_drop_down
Facebook Marketing Bureau Starten: Begin een eigen onderneming
16 november 2020 

Facebook Marketing Bureau Starten: Begin een eigen onderneming

Facebook Marketing Bureau starten zonder dat jij enige marketing- of adverteer ervaring hebt? Eenvoudig buiten jouw 9-5 baan een Facebook Marketing Bureau starten en schalen totdat het jouw fulltime onderneming wordt?

Klinkt dit te mooi om waar te zijn?

Ik begrijp het, maar het runnen van Facebook Ads voor lokale bedrijven blijft een groeien omdat eigenaren van kleine bedrijven merken dat Facebook Marketing een effectieve en goedkope manier is om nieuwe klanten binnen te halen.

Daarnaast wil een groot deel van deze groep bedrijfseigenaren de online marketing activiteiten uit besteden. De reden hiervoor is dat ondernemers het al druk genoeg hebben met het runnen van de eigen onderneming. Hier is dus een gat ontstaan waarin een expert (jij) de advertenties kan opzetten. Oftewel. jij kunt een Facebook Marketing Bureau Starten.

Wat doet een Facebook Marketing Bureau precies?

Laten we beginnen met een eenvoudige uitleg: Een Facebook Marketing Bureau is een digitaal marketing bureau dat verkoop stimuleert voor klanten door gebruik te maken van het enorme aantal Facebook gebruikers wereldwijd. Een Facebook Marketing Bureau starten is een mooie opportuniteit waar slechts twee basistaken zijn:

  • Het vinden van klanten die deze dienst nodig hebben
  • Het maken en runnen van advertenties voor deze klanten

Het vinden van klanten

Omdat wij het op een later moment nog uitgebreider gaan bespreken houden we het kort: Een groot deel van de Facebook Marketing Bureaus die beginnen zullen zich moeten specialiseren in een bepaalde niche. Voorbeelden van goede niches zijn:

  • Duurzaamheid Ondernemingen
  • Personal Trainers
  • Schoonheidssalons
  • Kappers

Het is belangrijk om in te zien dat elke niche om een andere aanpak vraagt – je kunt namelijk geen schoonheidsbehandeling op eenzelfde manier adverteren als zonnepanelen. Dit is één van de redenen waarom het specialiseren in een bepaalde markt belangrijk is.

Totdat jij bezig gaat met het vinden van jouw klanten is het belangrijk om alvast een aantal vragen aan jezelf te stellen. Met wat voor klanten zou jij willen werken? Is er een bepaalde niche, interesse of dienst waar jij al veel van af weet? Is er een branche waar jij een oprechte passie voor hebt?

Het maken van advertenties

Waar begin je als jij een advertentie gaat opzetten voor een klant? Allereerst is het belangrijk om erachter te komen wat de doelen zijn voor jouw klant.

Hier zijn de verschillende marketing doelstellingen die voor klanten interessant kunnen zijn:

  • Bereik: Dit is bedoeld om een advertentie aan zoveel mogelijk mensen te laten zien.
  • Verkeer: Eén van de belangrijkste doelen, want hier ga jij mensen om leiden naar een bepaalde web- of landingspagina. Deze doelstelling werkt goed wanneer jij een specifieke aanbieding hebt, iemand naar een webpagina wilt leiden of een gratis e-book wilt geven.
  • Betrokkenheid: Hier werk je ernaartoe om een grote hoeveelheid likes, reacties en gedeelde berichten te krijgen.
  • Videoweergaven: Een marketingdoelstelling geoptimaliseerd voor mensen die jij een video wilt laten zien.
  • Conversies: Met deze marketing doelstelling wordt er gezocht naar mensen die meer waarschijnlijk zijn om te converteren.

Marketingdoelstelling Dashboard

Naast het hebben van een goede doelstelling is het ook belangrijk om hoge kwaliteit afbeeldingen en teksten te gebruiken – het is de bedoeling dat de advertenties voor jouw klanten opvallen.

Bepalen van de doelgroep

Als tweede gaan wij kijken naar het bepalen van de doelgroep voor jouw klanten. Hieronder staan een aantal voorbeelden over hoe jij een doelgroep kunt bepalen:

  • Locatie: Voor een restaurant wil jij alleen adverteren in de stad waar zij zich bevinden terwijl een duurzaamheidsonderneming een breder werkgebied heeft.
  • Leeftijd: Wie neemt er eerder een abonnement voor een personal trainer in een hippe gym? Iemand van 25 jaar of iemand boven de 65 jaar?
  • Geslacht: Dit is niet bedoeld om te gaan oordelen of te generaliseren, alleen sommige advertenties zullen beter werken bij mannen. En sommige werken beter op vrouwen.
  • Gedetailleerde targeting: Naast de hierboven genoemde opties zijn er nog ontzettend veel mogelijkheden om jouw doelgroep te bepalen. Bijvoorbeeld op basis van pagina-vind-ik-leuks, gedrag en interesses. Denk erom dat het goed ingesteld staat want anders verlies je geld voor jouw klant.

Als jij een advertentie hebt ontwikkeld en weet wie jouw doelgroep is gaat het tijd worden om de advertenties te wereld in te brengen. De meeste mensen die een Facebook Marketing Bureau starten zullen vaak eerst moeten testen alvorens zij een perfecte advertentie hebben opgesteld.

Houd daarom zicht op de prestaties van de advertentie. Als jij merkt dat een advertentie minder goed loopt, dan kun jij een aanpassing maken om te zien of dit effect gaat hebben op de resultaten.

Misschien klinkt dit als veel werk echter spenderen de meeste adverteerders maar 2-6 uur per week per klant. 

Wat voor type klanten kan ik helpen?

De meest winstgevende en prettige klanten om te hebben voor jouw Facebook Marketing Bureau zijn eigenaren van kleine bedrijven. Het zijn namelijk grote bedrijven die al een eigen marketing afdeling hebben en actief zijn op Facebook. Terwijl kleine ondernemingen gebrek hebben aan tijd, kennis en middelen om Facebook Ads op een effectieve manier in te zetten.

Ondernemers weten dat er veel waarde zit in de tijd die zij hebben. Als zij iemand kunnen vinden die winstgevende Facebook Advertenties kan runnen, dan hebben zij meer tijd om zich bezig te houden met het runnen van de onderneming.

Dus wat voor klanten zijn er? Hier zijn (nog) meer voorbeelden:

Tandartsen, fysiotherapie praktijken, nachtclubs, cafés, tattooshops, boekenwinkels, kledingwinkels, makelaars, muziekwinkels, sportscholen, online producten, webshops, etc., etc.

In herhaling: een niche bepalen voor jouw Facebook Marketing Bureau is voor zowel jouw klant als jijzelf een groot voordeel. De reden hiervan is dat jij beter kunt bepalen welke doelstellingen goed werken, hoe de doelgroep het beste kunt definiëren en hoe jij goede advertenties schrijft.

Wat kun jij als Facebook Marketing Bureau vragen voor de diensten?

Aan het begin van jouw Facebook Marketing Bureau doe jij er goed aan om te beginnen met een retainer of een proefperiode. Dit geeft jou namelijk de tijd en ruimte om het volledige proces op te zetten en daarna te testen. Hierdoor leg jij minder druk op jezelf en kunnen de klanten zien dat jij het geld waard bent.

Afhankelijk van de waarde die jij levert aan een klant kunnen de prijzen nog eens verschillen. Maar een goede indicatie van prijzen die jij een klant kunt vragen ligt ergens tussen de € 700 en € 1.500 per maand.

Doordat een klant maar 2-6 uur aan werk kost in de week, is er voldoende mogelijkheid om voor meerdere klanten tegelijk advertenties te gaan runnen.

Bedenk je eens hoe snel je op € 1.000 – € 2.000 aan omzet per maand kunt zitten, met bijna geen startkapitaal en terugkerende kosten.

Welke skills heb ik nodig om een Facebook Marketing Bureau te starten?

Als al het bovenstaande jou al wat meer heeft laten nadenken over het leren starten van een Facebook Marketing Bureau, top! 

Leren hoe jij gebruik kunt maken van de kracht van Facebook Ads is een van de meest waardevolle skills om te hebben. Dit betekent wel dat jij je moet gaan verdiepen in de volgende twee dingen:

Dit is waar het grootste gedeelte van jouw werk naartoe zal gaan. Het leren over copywriting, landingspagina's en afmetingen van afbeeldingen kunnen ook van grote waarde zijn.

Op het internet is veel te vinden over alles wat jij moet weten op het gebied van Facebook Adverteren. Ook hebben wij een grote hoeveelheid bronnen op de website van Marketing Strijders en op onze YouTube kanaal.

Hoe vind ik nieuwe klanten die ”ja” zeggen tegen mijn diensten?

In onze cursus worden de stappen uitgebreid uitgelegd, want het starten van een Facebook Marketing Bureau is voor een groot deel ook het vinden van nieuwe klanten. Zonder nieuwe klanten kun jij namelijk geen advertenties runnen.

Een aantal tips die ik jou alvast kan meegeven:

  • Werk aan jouw communicatie skills: Leer oprecht te luisteren naar de ander, wees zelfverzekerd wanneer jij spreekt, herken verschillende type mensen en oefen jouw pitch vaak.
  • Wees niet bang voor afwijzing: je gaat namelijk veel mensen tegenkomen die geen gebruik willen maken van jouw diensten, en dat is niet erg! 
  • Krijg testimonials: Als jij voor het eerst begint met jouw Facebook Marketing Bureau doe je er verstandig aan om eerst jouw dienst gratis aan te bieden in ruil voor een testimonial. Let er wel op dat jij jouw klant het advertentiebudget laat betalen! Op deze manier ontwikkel jij nieuwe vaardigheden, kun je jouw testimonial gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken en heb jij (als je het goed doet) een nieuwe klant erbij die op een later moment wel gaat betalen.

Hoe schaal ik mijn Facebook Marketing Bureau?

Want dit is het uiteindelijke doel, toch?

Op het moment dat jij een proces hebt ontwikkeld dat goed werkt binnen jouw niche en er goede resultaten behaald zijn, wil jij vooral werken aan behoud van klanten en het uitbreiden van de diensten.

Het beste om te doen waardoor jouw Facebook Marketing Bureau gaat groeien is het volgende:

Wees van grote waarde door de best mogelijke dienst te leveren dat jij kunt doen. Dit doe je door:

  • Effectieve campagnes runnen met winstgevende resultaten
  • Het opwekken van vertrouwen
  • Wees proactief in het volbrengen van de adverteer behoeften

Door deze drie stappen te volgen ga jij steeds terugkerende klanten krijgen. Die tevreden klanten kun jij vervolgens vragen om een testimonial of referenties.

Nadat jij een aantal referenties hebt gekregen is het jouw taak om zoveel mogelijk over de onderneming van de ander te weten. Het is namelijk belangrijk dat jij zeker weet dat jij de ander kunt helpen. Als jij zeker weet dat dit kan, neem dan contact op met de referentie en volg dan deze stappen:

  • Neem ze mee door jouw proces en wat jij doet
  • Vertel hoe jij diegene kunt helpen
  • Geef de ander de kans om vragen te stellen of om weerstanden te uiten
  • Volg op met een persoonlijke email, telefoontje of video bericht

En anders kun jij altijd nog nieuwe klanten vinden door jouw eigen Facebook Ads te runnen! 

Wij bij Marketing Strijders weten wat er komt kijken tijdens een Facebook Marketing Bureau Starten en hoe het jouw leven kan veranderen. Hopelijk gaat het bij jou ook gebeuren!

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is oprichter en marketeer bij Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching. Hij is opgegroeid in Leeuwarden (Friesland) maar woont nu al 7 jaar in Groningen.
Reactie plaatsen