arrow_drop_up arrow_drop_down
Facebook Lead Advertenties: De complete gids voor beginners
9 november 2020 

Facebook Lead Advertenties: De complete gids voor beginners

Facebook lead advertenties, wat moeten wij daarmee? Leads zijn één van de key aspecten van jouw organisatie. Als er niemand interesse heeft in de informatie die jij deelt, als je niemand in jouw e-maillijst hebt, als niemand jouw product wilt, heb je dan wel een bedrijf? Denk het niet. Hierdoor is het belangrijk dat jij erachter komt hoe je aan leads kunt komen.

Er zijn enorm veel mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen: aanmeldingsformulier, evenementen, seminars, social media en nog meer. Daarnaast is er nog een andere optie: het kiezen voor betaalde advertenties. Met name Facebook lead advertenties kan een manier zijn om op een effectieve wijze klanten aan jouw organisatie te binden.

De basis van leadgeneratie

Wat zijn nou leads? Leads zijn mensen die in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn. En leadgeneratie is een proces waarin jij bezoekers van één van jouw kanalen gaat omzetten in leads.

Bied jij jouw doelgroep relevante informatie en andere mogelijkheden aan? Helpt dit jouw doelgroep om problemen op te lossen? Zo ja, dan zul je eerder kwalitatieve leads aantrekken die klant zullen worden in plaats van een grote hoeveelheid leads met een lage conversie door te schieten met product promoties. 

Denk erover na in termen van een vliegwiel. Hubspot heeft hiervoor een model geïntroduceerd welke het proces beschrijft:

Flywheel van Hubspot

Jouw doelgroep zal een bepaalde reis maken, ook wel een kopers journey genoemd. Deze bestaat uit drie verschillende fases welke naar een nieuwe klant zullen leiden.

  1. Fase 1 is de fase waarin de koper zich bewust wordt van een probleem dat verholpen kan worden. Deze groep kan aangetrokken worden door nuttige inhoud te bieden;
  2. Fase 2 is de fase waarin de koper een overweging gaat maken. Binnen deze fase zullen kopers jouw organisatie vertrouwd gaan vinden. Deze zullen dan ook in leads veranderen.
  3. Fase 3 is de fase waarin er een besluit wordt gemaakt. Hierin ga jij het proces in om van de leads nieuwe klanten te maken.
  4. De bonus fase is het cirkel middenin. Vergeet deze fase niet – Dit is de fase waarin jij jouw klanten aan de organisatie bindt. Hierin overtref jij de verwachtingen en koester je de relatie.

Reis van de koper

De reis van de koper is belangrijk om in het achterhoofd te houden bij het bedenken van jouw Facebook lead generatie advertenties. Hoe kunnen we dit doen?

Er zijn tal van advertentieplatformen waarmee jij jouw doelgroep kunt bereiken om leads mee te krijgen. Facebook en Instagram zijn hierin veruit de populairste opties om mee te beginnen. Daarom hebben wij deze gids die jou zal uitleggen hoe je Facebook Lead Advertenties kunt instellen en optimaliseren. Verder bespreken we hoe je doelgroepen target en een aantal effectieve advertentie mogelijkheden.

We beginnen met waarom jij een overweging moet maken om Facebook Ads in jouw marketingmix toe te voegen.

Waarom leads op Facebook benaderen?

Voor de marketing is het de taak om potentiële klanten te ontmoeten op de plek waar zij hun tijd spenderen. Volgens Facebook loggen er wereldwijd 2,99 miljard mensen minimaal één keer per maand in op een dienst van het bedrijf. Dit betekent dat er vele potentiële klanten te vinden zijn op dit platform. 

Nederlanders zitten zelfs gemiddeld anderhalf uur per dag op social media.

Met zoveel gebruikers en tijd dat besteedt wordt aan deze platformen is Facebook een ideale omgeving om als organisatie producten en diensten de markt in te brengen middels advertenties. Een andere reden waarom Facebook Lead Advertenties zo goed werken is door hun native lead-vorm.

Wat zijn Facebook Lead Advertenties?

In de traditionele reis van kopers die geconverteerd worden is te zien dat leads worden gegenereerd door gebruikers naar een bestemmingspagina te leiden waar ze een formulier invullen. Het kan zijn dat zij eerst interactie hebben gehad met informatie, advertentie of post op Facebook, echter moesten zij Facebook verlaten om doorverwezen te worden naar de bestemmingspagina van jouw website.

Deze methode kan zeer goed werken. Vooral wanneer jij leads zoekt van hoge kwaliteit is dit een geschikte optie. Door deze manier toe te passen zul jij namelijk mensen bereiken die bereid zijn om te stoppen met het gebruik van Facebook om een formulier in te vullen op jouw pagina. Aan de andere kant: wat als iemand alleen lichte interesse heeft in wat jij hen aanbiedt? Wat als ze niet eerder van jou gehoord hebben? Willen zij dan wel de tijd voor je nemen?

Wat gebeurt er als je dit invoert? Gebruikers van Facebook blijven op het platform zelf waar zij een leadformulier invullen. In plaats van dat de potentiële kopers naar een landingspagina van jou moeten gaan, hebben zij toegang tot jouw aanbieding zonder Facebook te verlaten. Dit is een essentieel manier om jouw conversies te verhogen omdat jij informatie over de leads kunt vastleggen en het aantal klikken kunt verlagen voor de gebruiker.

Hoe werken Facebook Lead Ads?

Facebook Lead Advertenties werken hetzelfde als andere betaalde advertentiemogelijkheden. Allereerst is het belangrijk dat je een Facebook Ad account aanmaakt. Wat je wilt doen is beginnen met het maken van een advertentie binnen jouw Facebook Ads Manager

Wanneer je dit doet heb je meerdere mogelijkheden om jouw doelgroep in te stellen, items te plaatsen en jouw budget aan te passen zodat de advertentie specifiek op jouw doelgroep gericht wordt. 

Facebook's algoritme toont dan jouw advertentie aan de personen die voldoen aan jouw target audience. De advertentie zal vervolgens worden getoond in de nieuwsfeed van de potentiële koper. Het lijkt enigszins op een organisch bericht echter staat er de aanduiding ‘gesponsord bericht'.

facebook lead advertenties voorbeeld

Aanbiedingen promoten

Facebook Lead advertenties kunnen goed werken door een aanbieding te promoten voor het krijgen van leads. Stel je voor: jij als organisatie wilt zorgen dat er meer aanmeldingen komen voor jouw product – als oplossing kun je kiezen voor een aanbieding in de vorm van een kortingsbon.

Net als bij andere aanbiedingen zal de potentiële koper haar persoonlijke informatie moeten invoeren via de leadformulier zodat de kortingsbon haar kant op komt. Echter is het met Facebook Lead Advertenties net even anders. Dit formulier leeft namelijk binnen de Facebook-app.

Als een persoon jouw advertentie ziet en klikt op de CTA, dan zal er via Facebook automatisch een ingevulde formulier verschijnen met persoonlijke informatie. Een geweldige functie, want hoeveel tijd scheelt dit voor een koper? De Facebook Ad levert middels een bedankbericht of via mail de kortingscode.

Jouw nieuwe lead heeft nu de kortingscode voor jouw product in handen. Dit is een potentiële klant waarbij de taak nu bij jou ligt om deze te kwalificeren en er een klant van te maken. 

Facebook Lead Formulier

Een leadformulier verzamelt informatie over de koper in ruil voor jouw aanbieding of andere actie. Welke informatie kun jij verzamelen? Denk aan een naam, telefoonnummer en andere persoonlijke informatie. Als jij de kopers reis verder kan helpen door iets van waarde aan te bieden, dan vullen zij graag jouw formulier in.

Maar is het makkelijk om iemand deze formulier in te laten vullen? Niet altijd. De kans is groot dat jouw leads afgeleid zullen raken online. Daarom pakt Facebook dit probleem op door de kopersinformatie direct in de native leadformulier te verzamelen. Hoe ziet dit eruit?

Facebook lead advertenties formulier

Dit formulier zit verwerkt in de Facebook-app. Het conversiepercentage ligt daardoor aanzienlijk hoger doordat de gebruikers het platform niet hoeven te verlaten om informatie in te voeren.

Terwijl jouw potentiële klant binnen Facebook blijft, kan de persoonlijke informatie middels integratie in jouw CRM verwerkt worden. Dit geeft jou mogelijkheden om de leads te ondersteunen wanneer zij een keus maken om klant te worden.

Voordelen van Facebook Lead Advertenties

Met Facebook Lead Advertenties kun jij in contact met jouw doelgroep komen op de plek waar zij zich bevinden. Hierbij een aantal voordelen van Facebook Lead Advertenties

  1. Native Functionaliteiten: Met de Lead Advertenties kan jouw doelgroep informatie op een automatische manier doorsturen naar jou zonder dat zij de app zullen verlaten. Op deze manier kun jij voorkomen dat de ervaring voor de gebruiker verstoort raakt. 
  2. Responsive op mobiele apparaten. Deze Lead Advertenties zijn vooral beter voor mobiele gebruikers. Facebook zelf is namelijk al ingesteld om mobiel vriendelijk te zijn. Dit betekent dat de advertenties die jij plaatst dat ook automatisch zullen worden. Ongeacht welk type mobiel of andere apparaat de gebruiker op dat moment gebruikt, de formulier zou zonder problemen ingevuld moeten worden.
  3. Eenvoudig gegevens verzamelen. Met bestemmingspagina's is het probleem vaak dat je een conversiepad moet maken om gegevens bij elkaar te verzamelen. Met Lead Advertenties hoeft dit niet. Jij kunt jouw CRM namelijk integreren met Facebook waardoor gegevens eenvoudig worden opgeslagen.
  4. Gerichte targeting. Facebook zorgt voor een mogelijkheid om gericht te adverteren. Je kan interesses, demografische factoren en meer zo specifiek maken als jij wilt. Hierdoor zullen leads die op jouw advertentie reageren al van hoge kwaliteit zijn.

Hoe zet jij jouw Facebook Lead Advertenties op?

  1. Open jouw Facebook Ads Manager;
  2. Selecteer een campagnedoel;
  3. Geef jouw advertentiecampagne een naam;
  4. Maak een advertentieset;
  5. Koppel jouw Facebook-bedrijfspagina;
  6. Profiteer van de dynamische creatieve functies;
  7. Filter je doelgroep;
  8. Kies jouw advertentieplaatsing;
  9. Stel een budget en planning in;
  10. Geef jouw advertentie een naam;
  11. Koppel jouw social media accounts;
  12. Selecteer een formaat;
  13. Upload de media & content;
  14. Kopie toevoegen;
  15. Selecteer formuliervelden.

Eindelijk zijn we dan beland bij het leukste gedeelte: jouw eerste Facebook lead advertenties maken. Nu we de voordelen en stappen op een rij hebben kunnen we beginnen. Zorg er echter wel voor dat alle formuliervelden die jij als organisatie wilt gebruiken in overeenstemming zijn met Facebook's beleid. Als dit allemaal klopt, kun jij beginnen met een campagne opzetten.

Zorg ervoor dat je het volgende beschikbaar hebt:

  1. Je bent admin van de Facebook pagina;
  2. Je hebt de URL naar de privacy policy van jouw website;
  3. Content om de advertentie op te laten vallen.
  4. Je hebt het zakelijk Instagram account gekoppeld met Facebook;

Daarna kun je de volgende stappen uitvoeren:

Open jouw Ads Manager

Dit is het eenvoudigst. Log in met jouw Facebook account, ga naar Ads Manager. Klik op ‘Maken'.

Kies jouw marketing doelstelling

Het volgende wat je ziet is een scherm waarin Facebook vraagt naar het doel van jouw advertentiecampagne. Omdat wij een Lead Advertentie willen maken selecteer je ‘Leads genereren' en zul je een volgende optie krijgen:

Kies jouw Marketing doelstelling

Geef jouw campagne een naam

Wij raden jou aan om hier zo duidelijk mogelijk jouw doelstelling in de naam te verwerken. Op deze manier kun jij jouw resultaten vergelijken met het oorspronkelijke doel.

Facebook lead advertenties naam

Wanneer je dit hebt gedaan wil je naar je advertentieset gaan. Hier kun jij demografische gegevens over je doelgroep toevoegen en opties kiezen die met jou buyers persona overeenkomen. Voor deze opties hebben wij een aantal tips voor jou.

Maak een advertentieset

Zie de advertentieset als een mand van advertenties voor een specifieke koper. De naam welke jij aan deze set geeft moet dat duidelijk maken. Een voorbeeld: Slimme Willem – 18-25 – Master Student. Voeg dus een beschrijving toe waar nodig. Als je al een blad hebt met persona's voor jouw organisatie kun je deze ook als naam gebruiken om overzicht te bewaren.

Kies jouw Facebook pagina

Klik nu op de drop-down menu om een Facebook bedrijfspagina te koppelen aan de advertentieset. Als jij meerdere bedrijfspagina's beheert zul je een keus moeten maken. Heb je er maar één? Dan wordt die automatisch gekozen.

Maak gebruik van dynamische advertenties

Met dynamische advertenties kun je vanuit jouw content Facebook automatisch meerdere combinaties laten maken. Stel je voor: je hebt meerdere titels, afbeeldingen, CTA en andere componenten die je wilt testen bij jouw doelgroep. Als je 5 titels hebt, 7 afbeeldingen en 4 CTA's kom je al uit op 140 mogelijke combinaties. Dat kost veel tijd als je dat zelf mag opzetten. Met dynamische advertenties van Facebook worden deze combinaties aan verschillende subsegmenten. Op deze manier kun jij kijken wat werkt en wat niet.

Filter jouw doelgroep

Voor de gemaakte advertentieset kun je alle eigenschappen voor jouw doelgroep instellen van psycho- tot demografische gegevens. De unieke segmentatie mogelijkheden van Facebook zijn een geweldige mogelijkheid voor jou om de doelgroep aan te spreken. Ook kun je mensen selecteren die je wilt uitsluiten op basis van bepaalde criteria zodat jij geen onnodige kosten maakt. Als laatste kun je ook opties selecteren op basis van hoe mensen in het verleden interactie hebben gehad met jouw organisatie.

Terwijl jij meer opties toevoegt voor de targeting geeft de ticker aan de rechterkant aan hoe groot de doelgroep is die jij wilt bereiken. Facebook gebruikt deze gegevens om te selecteren waar jouw advertentie naartoe gestuurd wordt zodat jij een hoger rendement krijgt voor jouw budget. In de targeting gedeelt hieronder zullen we er dieper op ingaan.

Facebook lead advertenties advertentieset

Kies de plaatsingen van jouw advertentie

Bij plaatsingen kun jij bepalen op welke plekken jouw advertentie geplaatst wordt. Wil je jouw advertentie op de pc of mobiel? Of allebei? En kies je voor Facebook, Instagram of ook voor beiden?. Facebook biedt daarnaast ook de mogelijkheid tot ‘automatische plaatsingen' wat betekent dat Facebook zal bepalen waar jouw advertentie komt te staan. Jouw uiteindelijke doel is om erachter te komen op welke plek jouw advertentie het beste werkt. 

Bepaal jouw budget & planning

Hoeveel wil jij gemiddeld per dag besteden aan de advertentie? Hoelang wil je dat de advertentie loopt? Dit kun je eenvoudig met het veilingsysteem van Facebook Ads instellen. Je kan tevens bepalen aan de hand van jouw campagnedoelstelling waarvoor je wilt betalen. Bij sommige campagnes heb je namelijk de mogelijkheid om te betalen per CPC of CPM. Welke keus jij ook maakt, zorg ervoor dat je regelmatig controles uitvoert om te kijken of de advertentie ook volgens de gekozen doelstelling presteert. 

Wanneer dit klaar is staat de advertentieset goed. De volgende stap is het maken van een advertentie. We zullen hier verder op ingaan met een aantal tips en stappen.

Geef de advertentie een naam

Dit is de naam van de advertentie die jou helpt om de verschillende advertenties in jouw advertentieset bij te houden. Wij raden aan om altijd een naamgevings structuur te hanteren met de volgende indeling:

  • Campagnetype;
  • Doelgroep;
  • Beschrijving advertentie

Bijvoorbeeld: ‘Leads genereren – Slimme Willem – Blauwe achtergrond'.

Social Media account identiteit

Op basis van jouw advertentieset zal er vooraf een selectie gemaakt worden. Echter, als je adverteert op Instagram zul je het account opnieuw moeten opnemen om te adverteren.

Selecteer jouw Advertentie-instellingen

Hier heb je twee mogelijkheden: een enkele afbeelding/video of carousel. Het voordeel van een carousel is dat je twee of meer afbeeldingen kan kiezen die te schuiven zijn binnen de advertentie. Deze optie is goed als jij meerdere aanbiedingen wilt weergeven of om interesse te wekken door delen van een afbeelding weer te geven die zijn opgesplitst. De andere manier is een afbeelding of video weergeven in jouw advertentie. 

Upload jouw content

Daarna is het tijd om jouw content te gaan uploaden. Wat je kunt doen is kiezen tussen een afbeelding of video. Je kan zelfs maximaal zes versies van jouw advertentie uploaden. Met zes verschillende varianten heb jij een voordeel, je kan namelijk testen welke advertentie het meeste oplevert voor jouw doelstelling. Zorg echter wel voor kleine wijzigingen in de verschillende advertenties zodat de boodschap gelijk blijft.

Advertentiemateriaal

Hier kun jij jouw titel, tekst, beschrijving en URL invoeren. Facebook zal een voorbeeld geven van hoe de advertentie er op de verschillende plaatsen eruitziet.

Selecteer jouw expresformulier

Zoals eerder aangegeven zijn de Lead Advertenties native binnen Facebook waardoor je gebruikers binnen de app kunt converteren. Binnen het gedeelte expresformulier kies je een indeling, kopie en stijl van jouw formulier. De velden zijn volledig aanpasbaar zodat jij de informatie kunt verzamelen welke relevant is voor de aanbieding. Wel is het verplicht om een link toe te voegen van jouw privacy beleid. Als laatste kun je de bedankpagina aanpassen en voeg je tevens een link toe als je wilt dat de gebruiker na het converteren naar een andere pagina gaat.

Na deze stap is het belangrijk dat je jouw campagne naloopt. Is alles in lijn met jouw doelstelling? Staan de gegevens goed? Zo ja, dan kun jij de campagne ter beoordeling bij Facebook leggen. ls zij het goedkeuren gaat de campagne eindelijk beginnen!

De gids voor strategische targeting

Nu we een basis hebben gelegd om jouw advertentie op te zetten rest er nog een vraag: op wie moet jij je richten?

Of in andere woorden: hoe moeten de filters voor jouw doelgroep ingesteld worden binnen het advertentiebeheer?

Facebook lead advertenties doelgroep

Je hebt meerdere opties om jouw doelgroep in te stellen voor een specifieke campagne. De vijf beschikbare filters zijn:

  • Locatie;
  • Demografie;
  • Interesses;
  • Gedrag;
  • Connecties.

Deze filters kun je vinden onder ‘doelgroep' van de advertentieset.

Laten we elke sectie bespreken:

Locatie

Deze instelling kun je gebruiken om woonplaatsen te targeten. Naast de woonplaats kun je ook zoeken naar mensen die op die specifieke locatie in het verleden hebben gewoond, bezocht of nu daar op reis zijn. Daarnaast kun je meerdere locaties toevoegen of uitsluiten. Het doel is om je te concentreren op de gebieden waar jouw potentiële kopers zich bevinden zodat jij het meeste uit jouw budget kan halen.

Stel je voor: jij hebt een winkel in Groningen en jij wilt vooral producten verkopen in Amsterdam en Rotterdam. Dan wil jij geen advertentiekosten uitgeven aan mensen die in Maastricht of Middelburg wonen. Je kiest er dan voor om binnen locatie Nederland alleen Amsterdam en Rotterdam erin op te nemen. Aan de andere kant, als je breed jouw producten verzend kun je kiezen voor elke provincie of land waar jij de producten naar verzendt. 

Demografie

Wat is jouw buyer persona?  Zijn het vooral mannen? Ben je opzoek naar studenten? Door dit soort vragen zo nauwkeurig mogelijk te beantwoorden kun jij demografische gegevens zo specifiek mogelijk maken als jij zelf wilt. Gebruik gegevens van jouw klanten om bijvoorbeeld de leeftijd, geslacht, taal en meer kenmerken gerichter in te stellen.

Enkele voorbeelden binnen demografie zijn:

  • Leeftijd;
  • Geslacht;
  • Taal;
  • Opleiding;
  • Inkomensniveau;
  • Politieke voorkeur;
  • Werk;
  • Relatie status.

Dit is waarom inzicht in jouw doelgroep zo belangrijk is. Door Facebook lead advertenties kun jij jouw budget zo gericht besteden aan de juiste personen.

Interesses

Interesses helpen jou mee om de doelgroep zo in te richten dat er enkel mensen overblijven die interesse hebben in jouw of een vergelijkbaar product of dienst. In andere woorden: als jij een fietsenwinkel hebt heeft jouw potentiële koper als voorkeur om ecologisch te leven, of misschien zoeken ze gewoon een nieuwe fiets omdat de oude kapot is.

Enkele interesses die jij kunt targetten zijn:

  • Werken in een bepaalde branche;
  • Hebben een theater bezocht;
  • Hebben kinderen;
  • Doen aan fitness;
  • Houden van drinken;
  • Spelen tennis.

Gedrag

Advertenties die je aanstuurt op basis van gedrag zijn een van de meest krachtige mogelijkheden die Facebook biedt om leads te verzamelen. Een persoon die ergens op een of andere manier bepaalde interesse in een product, dienst of branche vergelijkbaar met jouw onderneming heeft getoond, geeft een hogere kans om een lead te worden voor jouw organisatie. Stel je voor dat iemand op jouw website de catalogus heeft doorgenomen. Dan kun jij op basis van dit gedrag een advertentie uitzetten. Ook kun je binnen gedrag een bredere doelgroep kiezen: bijvoorbeeld mensen die een tablet gebruiken of mensen die meer geneigd zijn om op een CTA te klikken. De mogelijkheden zijn groot. 

Een aantal voorbeelden voor gedrag zijn:

  • Een blog van jouw website gelezen;
  • Winkelwagen verlaten;
  • Gebruikt een Samsung;
  • Heeft afgelopen maand een jubileum gevierd;
  • Houdt zich bezig met content voor hockey.

Connecties

De laatste belangrijke categorie voor Facebook lead advertenties zijn de connecties. Dit zijn mensen die verbonden zijn met jouw bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn personen die jouw pagina liken, een evenement van jou hebben bijgewoond of een product gebruiken. Gebruik deze targeting mogelijkheid om mensen op te nemen erbuiten te halen afhankelijk van jouw campagnedoelstelling.

Enkele voorbeelden van instellingen die je kunt gebruiken zijn:

  • Vrienden van mensen die jouw pagina liken;
  • Mensen die reageren op jouw berichten;
  • Mensen die die jouw app gebruiken.

Nu de instellingen voor de doelgroep duidelijk zijn gaan we kijken naar de targeting strategie die jij voor elke campagne kunt uitvoeren. In de kern komt het allemaal neer op een doelstelling bepalen voor de campagne en de koper van binnen en buiten kennen. Begin breed en ga vervolgens specifieker te werk. 

Wij raden aan om jouw campagne als volgt uit te voeren:

  • Kies een doelgroep voor de campagne. Is de campagne geschikt voor jouw potentiële kopers? Doe je een kortingsbon, een winactie of een aanbieding gericht op mensen die jouw organisatie nog niet kennen? Bepaal aan de hand hiervan de segmentatie;
  • Daarna ga je de demografie en connectie inrichten voor de doelgroep en targeting op een manier dat het meeste effect heeft voor jouw campagne;
  • Als laatste kijk je pas naar de interesses en gedrag, afhankelijk van welk budget jij wilt besteden. Bij een klein budget raden wij altijd aan om zo specifiek mogelijk te werken. Wanneer je meer te besteden hebt kun je bredere targeting gebruiken.

Tips voor Facebook Advertenties

  • Maak gebruik van Facebook doelgroep statistieken;
  • Maak unieke advertentiesets voor jouw doelgroep;
  • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit;
  • Experimenteer met het gebruik van video;
  • Kijk wat de concurrentie doet;
  • Bekijk de statistieken regelmatig;
  • Vergeet jouw doelgroep opnieuw te benaderen.

Maak gebruik van Facebook doelgroep statistieken

Facebook houdt veel gegevens van de gebruikers en derden bij. Als marketeer kun jij, met gebruik van Facebook doelgroepstatistieken, de advertenties zo gericht maken als jij wilt. Met de tips die we hebben behandeld kun jij nu jouw doelgroep filteren op specifieke criteria zodat de juiste mensen worden getarget.

Maak unieke advertentiesets voor jouw doelgroep

Binnen jouw Facebook lead advertenties kun je meerdere advertentiesets aanmaken en daarbinnen weer nieuwe advertenties. Je maakt meerdere advertenties zodat je meerdere pijnpunten van jouw doelgroep kan targeten. Elke advertentie die jij opzet moet je specifiek op één bericht richten. Hoe specifieker jij jouw bericht maakt, des te meer kans jij hebt om jouw doelgroep aan te spreken.

Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit

Ook wil je gebruik maken van afbeeldingen of video's van goede kwaliteit. Let wel op: laat de afbeeldingen ook weer niet zo vreemd uitzien dat mensen de afbeelding direct als een advertentie zien. Probeer de content zo in te richten dat deze op een mooie manier binnen de sociale feed terechtkomt. 

tip: zorg ervoor dat content binnen de specificaties van Facebook vallen. Deze kun je hier vinden.

Experimenteer met het gebruik van video

Met Facebook lead advertenties kun je kiezen om gebruik te maken van een video. Video's geven de mogelijkheid om jouw doelgroep een boeiend verhaal te vertellen. Volgens onderzoek blijken mensen ook meer binding te voelen met video's in plaats van afbeeldingen. Verder blijkt dat video's op Facebook heb 2,9 keer meer verbindt met anderen. Met dergelijke statistieken is gebruik van video interessant voor jouw marketingmix.

Kijk wat de concurrentie doet

Jouw competitie maakt misschien al gebruik van Facebook lead advertenties om jouw doelgroep aan te trekken. Als je bijvoorbeeld ziet dat de concurrent veel carrousel advertenties maakt, waarom zou jij dat dan niet overwegen? Het is niet een doel om je concurrent exact na te doen, wel is het een manier om te onderzoeken welke mogelijkheden jij nog meer kunt gebruiken.

Bekijk de statistieken regelmatig

Wanneer je de advertentie hebt opgezet is het werk niet meteen klaar. Je wilt namelijk zeker zijn dat jouw budget geoptimaliseerd wordt door de statistieken regelmatig te controleren. Hoe presteren jouw advertenties? Hoe reageert jouw doelgroep erop? Dit soort vragen kunnen jou helpen om de campagne aan te passen zodat je niet onnodig geld uitgeeft.

Vergeet niet opnieuw jouw doelgroep te benaderen

Doorgaan moet iemand een advertentie zeven keer kijken voordat hij actie onderneemt. Jij als adverteerder kunt gebruik maken van mogelijkheden om jouw doelgroep opnieuw te targeten door pixels om jouw prospects te volgen. Retargeting is ideaal omdat deze groep jouw merk al eerder heeft gezien.

Wat doe je met de leads na conversie?

We hebben gekeken hoe jij leads kunt krijgen met Lead Advertenties op Facebook. Wat ga je nu met de gegevens doen? Plan je ook een vervolg in? Analyseer je de gegevens? Er zijn meerdere opties om verder te gaan!

In het kort: lever aan de lead wat je hebt beloofd met je advertentie. Volg de relevante informatie op, vraag de lead om feedback, geef antwoord als ze vragen hebben en betrek hen in het proces zodat zij bij een besluit kiezen om met jou in zee te gaan.

Hoe meer waarde jij kan leveren aan de lead, hoe meer jij vertrouwen opwekt bij diegene. Dit vergroot de kans dat een lead bereid is om tot een aankoop te komen en jou aan anderen aan te bevelen.

Facebook lead advertenties zijn niet zo mysterieus als jij in gedachten had. Maar als jij een duidelijke doelgroep hebt, een goede strategie en een manier om de leads te converteren, zou jij uiteindelijk successen behalen als nooit tevoren. 

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is oprichter en marketeer bij Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching. Hij is opgegroeid in Leeuwarden (Friesland) maar woont nu al 7 jaar in Groningen.
Reactie plaatsen