arrow_drop_up arrow_drop_down
Copywriting voor jouw product: 7 stappen die jij direct kunt toepassen
8 januari 2021 

Copywriting voor jouw product: 7 stappen die jij direct kunt toepassen

7 copywriting ideeën voor jouw product: Als het gaat om POD zijn winnende designs slechts een onderdeel van het geheel. Potentiële klanten kopen een winnende design niet wanneer zij deze niet te zien krijgen.

Het is daarom ook niet vreemd dat er minder goede designs soms beter verkocht worden. De winkels die het product verkopen zijn simpelweg beter in het krijgen van meer verkeer naar het product. Wanneer jij moeite hebt met het krijgen van meer verkeer zijn er een aantal dingen die jij kunt doen. In dit artikel laat ik jou hier één van zien: copywriting.

Wij geven jou 7 ideëen voor betere copywriting zodat jouw producten meer verkeer krijgen.

1. Verkoop voordelen – geen eigenschappen

Binnen de marketing wereld is dit een vrij algemeen idee. Toch wordt het regelmatig aan de kant geschoven als het aankomt op verkoop van simpele producten als T-shirts. Potentiële klanten kijken echter niet naar een stuk kleding. Klanten kopen een T-shirt dat resoneert met hen. Het zal een verlengstuk moeten zijn van wat zij geloven en de interesses die zij hebben. Copywriting voor jouw product is daarom belangrijk om extra kracht bij te zetten in het geloof.

In plaats van dat jij de kenmerken van het shirt toelicht is het beter om te vertellen hoe de ander zich gaat voelen. Een voorbeeld is een oma met een tekst ”best grandma in the world” die zij heeft gekregen van de kleinkinderen. Hier is meer informatie te vinden in een blog over Features tell, but benefits sell.

2. Copywriting voor jouw product door gebruik van machines

Hoe vinden potentiële klanten jouw webshop? Door een zoekopdracht uit te voeren in één van de zoekmachines. Hierdoor is het belangrijk dat jij rekening houdt met het schrijven voor machines. Dit betekent dat jij ook rekening moet houden met SEO. Platformen als Google, YouTube, Instagram, Amazon en meer werken allemaal met vergelijkbare algortimen. Copywriting voor jouw product is dus meer dan alleen een beschrijving. Er kan een heel techniek achter zitten.

Copywriting voor jouw product door machines

Om te zorgen dat jij meer verkeer naar jouw webshop krijgt wil je dus gaan optimaliseren. Doe daarom onderzoek naar belangrijke zoekwoorden en gebruik ook variaties daarbij. Tools als Ubersuggest, Sonar en KeywordTool kunnen jou daar goed bij helpen.

3. Schrijf voor mensen

Oké, nog een geheimpje, je hoeft niet alleen voor machines te schrijven. Het is namelijk niet de bedoeling dat jij een productpagina volstopt met alleen zoektermen die geoptimaliseerd zijn voor machines. Copywriting voor jouw product moet ook gericht op mensen zijn. Uiteindelijk zijn het toch de mensen die een keus moeten maken over de aanschaf van een product. Wanneer jij een beschrijving toevoegt dat niet aantrekkelijk is voor een mens zal er ook geen conversie komen. Maak het daarom goed leesbaar voor een mens en breng er gevoel in. De meesten baseren een koopkeuze namelijk op bepaalde emoties. Gebruik daarom een tool als Yoast SEO om na te gaan of een beschrijving leesbaar is.

4. Neem de tijd voor pakkende bulletpoints

Het schrijven van pakkende bulletpoints zorgt ervoor dat iemand direct ziet wat een product is en doet. Daarom is het belangrijk dat er nagedacht wordt bij het schrijven van goede bulletpoints. Hoe doe je dit? Je kunt bijvoorbeeld kiezen om bij concurrenten te kijken wat zij doen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het gekopieerd wordt, maar er kan wel inspiratie worden opgedaan.

Ook is het mogelijk om healdine analyse tools te gebruiken. Emotional Marketing Value Headline Analyzer is hier één van. Let er wel op dat dit een Engelstalige tool is. In de meeste Print on Demand webshops wordt er wereldwijd geadverteerd en is dit geen probleem. Wanneer jij je richt op de Nederlandse markt is het alsnog mogelijk om gebruik te maken van deze tools. Vertaal jouw bulletpoint simpelweg naar het Nederlands.

5. Pak jouw kans om met klanten te communiceren

Bij het maken van een POD webshop wordt er de kans geboden om beschrijvingen toe te voegen. Het is nog vaak te zien dat hier niet altijd aandacht aan wordt besteed. Sommigen proberen namelijk zoveel mogelijk designs te ontwerpen en snel te verkopen. Echter is het voor zowel mensen als machines belangrijk dat dit wel wordt ingevuld. Het is namelijk jouw kans om met klanten te communiceren. Zo kun jij uitleggen wat jouw product zo geweldig maakt en waarom men het moet kopen.

Copywriting voor jouw product door communicatie

Wanneer een klant geïnteresseerd is door de volledige beschrijving te lezen is de kans groter dat diegene een koper wordt. Zorg er daarom voor dat jij waarde biedt op elke plek waar het mogelijk is.

6. Vertrouw niet alleen op de tekst van jouw leverancier

Met het hierbovengenoemde punt lijkt dit wellicht al duidelijk. Toch benoem ik het voor de zekerheid nog even. Vele POD leveranciers hebben namelijk teksten beschikbaar die jij als default kunt gebruiken voor de beschrijving. Vaak zijn deze teksten niet pakkend en gebruiken veel verkopers het al. Wat is hier dan zo erg aan? De T-shirt branche is al erg competitef. Op het moment dat jij teksten gebruikt die vele anderen al gebruiken maak je het jezelf moeilijker. Zorg er daarom voor dat jij teksten schrift die meer betrokkenheid creeëren onder jouw doelgroep.

7. Wacht niet totdat klanten jou vinden

Niet alle verkopen komen alleen door organische zoekresultaten. Naast het optimaliseren van SEO wil je ook jouw doelgroep actief gaan benaderen. Als jij een duidelijk gedefinieerde niche hebt kun jij bijvoorbeeld een Facebook groep in duiken. Hier kun jij waarde leveren en uiteindelijk jouw product verkopen.

Een andere strategie is door Facebook Ads in te zetten. Dit kost misschien een beetje budget, aan de andere kant zijn de specifieke targeting opties ongekend.

Daarnaast kun je nu ook gebruik maken van een gratis Facebook Ads cursus voor Print on Demand stores. Meld je aan voor de Ecommerce Empire Masterclass als je deze wilt hebben.

Samenvattend

Enkel winnende designs hebben zorgt er niet voor dat het ook verkoopt. Potentiële klanten hebben goede redenen nodig om over te gaan tot een koop. Gebruik daarom deze zeven copywriting voor jouw product tips zodat jouw producten gekocht worden.

Kom je er toch niet uit? Wil je het liever laten uitbesteden? Dan is het nog een goede optie om dat hier voor een redelijk tarief te doen via Fiverr.

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is oprichter en marketeer bij Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching. Hij is opgegroeid in Leeuwarden (Friesland) maar woont nu al 7 jaar in Groningen.
Reactie plaatsen