arrow_drop_up arrow_drop_down
4 P's van Marketing: Wat is het en hoe implementeer ik het?
5 november 2020 

4 P's van Marketing: Wat is het en hoe implementeer ik het?

Wat zijn de 4 P's van marketing? Als jij al meerdere jaren expert bent op het gebied van marketing, is het heel goed mogelijk dat jij dit al kent. Aan de andere kant, wie in de marketing werkt maar geen academische opleiding heeft weet misschien nog niet waar dit over gaat.

Dit artikel gaat jou laten zien wat de 4 P's van marketing zijn. Daarnaast gaan we verder inzoomen op hoe deze toegepast kunnen worden binnen marketing.

Wat zijn de 4 P's van marketing?

De P's van marketing wordt ook wel de marketingmix genoemd. De 4 P's van marketing staan voor product, prijs, plaats en promotie. Deze factoren worden beschouwd als de belangrijkste factoren bij het op de markt brengen van een product of dienst.

Het is daarnaast een hulpmiddel voor marketeers. Het zorgt er namelijk voor dat een marketeer over alles kan nadenken voordat er iets de markt op gebracht wordt. Uiteindelijk zal dit leiden tot betere beslissingen in het voordeel van het bedrijf.

De 4 P's van marketing is een geweldig model om te gebruiken als referentiekader. Want bij het gebruik van de 4 P's van marketing ga jij namelijk erachter komen wat concurrenten doen en wat jouw doelgroep haar behoeften zijn.

Wat zijn de belangrijke kenmerken van een marketingmix?

Een van de belangrijke kenmerken van een marketingmix zijn de vier onafhankelijke variabelen, de 4 P's van marketing. Belangrijk om te weten is dat deze vier variabelen afhankelijk zijn van elkaar. Hierdoor kan de één kan niet leven zonder de ander. Daarom moeten de 4 P's van marketing in samenhang zijn met elkaar en op één lijn liggen.

Help marketingdoelen bereiken

De marketingmix is een uitstekend middel om marketingdoelen te bereiken. Deze set variabelen zorgt er namelijk voor dat geen enkele factor uitgesloten wordt. Hierdoor kun je de marketingmix gebruiken om doelen als omzet, winst, klantloyaliteit en klanttevredenheid te monitoren en bereiken.

De 4 P's van marketing zijn flexibel

De marketingmix is nooit klaar. Het is een analyse tool dat constant geoptimaliseerd dient te worden aan de hand van de beschikbare data en het stellen van goede vragen.

De marketingmix is daarom een goed middel om te gebruiken vanwege de flexibiliteit. Binnen een bepaalde tijdsperiode kan er namelijk gekozen worden om de nadruk op een bepaalde P te vergroten- of te verkleinen.

Constante monitoring

De wereld veranderd continu. Er komen elke dag weer nieuwe trends, eisen en behoeften van de klanten. Aan jou als marketeer de taak om deze in de gaten te houden.

De 4 P's van marketing zorgen ervoor dat jij constant trends in de gaten kunt houden en het model kan aanpassen. Hierdoor blijven de elementen van de marketingmix altijd actueel.

De klant staat centraal

Een van de belangrijkste kenmerken is dat met de marketingmix jouw klant in het midden staat. De prijs wordt namelijk bepaald aan de hand van of een klant het de prijs waard vindt. Het product wordt aangepast aan de behoeften van de klanten. enzovoort.

Hoe implementeer ik de 4 P's van marketing?

Wanneer jij de 4 P's van marketing wilt toevoegen aan jouw strategie is het belangrijk om een aantal vragen te beantwoorden. Deze vragen zijn voor het product, prijs, promotie en plaats van jouw product of dienst. Voorbeeld vragen zijn:

  • Hoe sluit jouw product aan bij de behoeften van de klant?
  • Waar zoeken klanten naar jouw dienst?
  • Welke waarde heeft jouw product?
  • Wat maakt jouw product of dienst onderscheidend?

Doordat jij nadenkt over de marketingmix is het mogelijk om een strategie te bedenken om klanten te bereiken. Hoe kun je de marketingmix visualiseren voor jezelf? Het is mogelijk om hieronder een template te downloaden zodat jij meteen aan de slag kunt met de 4 P's van marketing. Maar laten wij eerst dieper ingaan op de details.

DOWNLOAD HIER EEN TEMPLATE VOOR DE MARKETING MIX

4 P's van marketing template

1. Product

Denk goed na over het product dat jij wilt verkopen. Beschrijf ook concreet wat jij verkoopt. Is het een dienst? Verkoop jij een specifiek product? Is het een tastbaar product? Of wordt het digitaal aangeboden? Alles wat jij aan het verkopen bent kun je onder de categorie ”product” zetten.

Bij het bepalen van de P van product wil je nog verder inzoomen op het geheel. Denk bijvoorbeeld ook na over extraatjes in jouw dienst. Hoe is de verpakking opgemaakt? Welk probleem lost het product op voor jouw doelgroep? Wat is de USP voor jouw product? Is het onderscheidend van de concurrent?

Wanneer jij het product op de markt wilt brengen, is het noodzakelijk dat jij het van binnen- en buiten kent.

2. Prijs

Bij prijs wil jij nadenken over wat jij gaat vragen voor jouw product. Het is dus een verlengde van de eerste P en bij het goed beschrijven van het product is een prijs bepalen ook eenvoudiger. Aan jou is het de taak om maximale winsten te behalen. Aan de andere kant wil je wel rekening houden met wat de concurrent doet. Ten eerste wil je weten welke vergelijkbare producten op de markt aangeboden worden. Ten tweede is het belangrijk om te achterhalen tegen welke prijs dit is. Het resultaat daarvan is dat jij beter inzicht hebt in hoe jouw prijs zich positioneert ten opzichte van de concurrenten.

Daarnaast kun jij ook denken aan bepaalde acties. Ga jij kortingen aanbieden voor herhalende aankopen? Zijn er speciale aanbiedingen voor nieuwe klanten?

Bedenk ook dat prijs invloed heeft op de perceptie van jouw doelgroep richting het merk. Wil jij het bedrijf positioneren als ”meest goedkope optie” in de markt? Of zou je het liever willen inzetten op een luxueuze merk?

Taal en communicatie is daarom een belangrijke factor om mee te wegen in jouw prijs.

3. Plaats

Vroeger bestond er de uitdrukking: ”plaats, plaats, plaats, plaats”. Hiermee doelde men erop dat de andere 3 P's overbodig zijn. Plaats kan namelijk de fysieke locatie van een onderneming zijn. En wie op een A-locatie zit, die gaat het goed doen.

Maar hoe zit dit nu? Plaats omvat namelijk ook het online gedeelte zoals een webshop. Klanten hebben de optie om vanachter hun eigen laptop een bestelling te plaatsen bij jou.

De plaats is waar jouw product de markt op gebracht en gedistribueerd wordt.

Bij plaats wil je goed nadenken over waar jouw doelgroep zich bevindt. Heeft het zin om TikTok advertenties in te zetten op personen boven de 55 jaar? Wil je het allergrootste winkelcomplex bouwen in een klein dorp? Het is belangrijk om jouw plaats te bepalen aan de hand van jouw doelgroep.

Denk daarom na over alle distributiekanalen voor jouw product. Bedenk welke verkooppunten er zijn, of je B2B of B2C gaat doen en via welke online platformen.

Wanneer jij plaats hebt gedefinieerd is het nog belangrijk om één laatste middel in te zetten: promotie.

4. Promotie

Promotie is waar bedrijven door in leven blijven. Dit gaat het moment worden waarin jij gaat nadenken over het adverteren en bekendmaken van jouw product.

Promotie omvat alle merkuitingen, bekendheid onder de doelgroep en het genereren van leads en omzet. Binnen deze P is het belangrijk om communicatie in gedachten te houden.

Niet elk boodschap werkt op elke doelgroep. Stel daarom de volgende vragen:

  • Welke boodschap resoneert met mijn doelgroep?
  • Hoe kan ik mijn boodschap het best promoten bij mijn doelgroep?

Bij het promoten moet je denken aan het ”waar”, ”wanneer” en ”hoe”.

Een goede manier om de Marketingmix te gebruiken is door het stellen van relevante vragen. Daarom geven wij jou per P nog enkele voorbeeldvragen:

Product vragen om te stellen

  • Wat wil de klant van het product? Welke behoeften worden hiermee voldaan?
  • Welke functies heeft het product?
  • Heeft het product functies die de klant eigenlijk niet gebruikt?
  • Hoe ziet het product eruit? Hoe ervaren klanten het design?
  • Wat is de naam van het product?
  • Wat zijn de prestaties en kenmerken van het product in vergelijking met die van de concurrent?
  • Hoe en waar wordt het product gebruikt?

Prijs vragen om te stellen

  • Welke waarde heeft het product voor de klant?
  • Worden er vaste prijzen gehanteerd voor complementaire producten?
  • Is het product prijsgevoelig? Wat doet een prijsdaling met het verkoop? Wat doet een prijsverhoging met het verkoop?
  • Welke kortingen en aanbiedingen kun jij geven?
  • Welke prijzen hanteren concurrenten? Wil je erboven of onder zitten? Of net zo duur?

Plaats vragen om te stellen

  • Waar bevindt jouw doelgroep zich?
    Via welk platform / plaats kopen klanten jouw product?
  • Welke distributiekanalen wil jij inzetten?
  • Is er een verkoopteam nodig? Kan het geautomatiseerd worden? Moet je naar vakbeurzen toe? Is het nodig om door-to-door sales te doen?
  • Wat doen de concurrenten? Moet jij ook op deze plekken verkopen? Is er nog een kanaal dat winstgevend kan zijn, maar waar de concurrent zich niet bevindt?

Promotie vragen om te stellen

  • Waar en op welke manier kun jij jouw merk naar buiten brengen?
  • Op welk doelgroep moet jouw merkboodschap gericht worden?
  • Wil je jouw doelgroep online bereiken? Via traditionele marketing kanalen? Social media? E-mail marketing of misschien via PR?
  • Wanneer is het beste moment om te promoten? Is er een bepaalde dag in de week? Week in de maand? Is het seizoensgebonden? Kun je rekening houden met feestdagen?
  • Gevorderde timing: Zijn er milieukwesties die de timing van marktpenetratie kunnen beïnvloeden? Worden er wetsvoorstellen ingevoerd of gepland die promotie kunnen beïnvloeden?

Jouw 4 P's van marketing (marketingmix) ontwikkelen

Natuurlijk hebben wij een Marketingmix template voor jou zodat het invullen ervan eenvoudig is. Toch ga ik jou nog een stappenplan geven voor het effectief implementeren van dit model.

Doordat jij het onderstaande stappenplan volgt, gaat jouw marketingmix gedefinieerd worden.

  1. Start met een identificatie / keuze van het product dat jij wilt analyseren.
  2. Geef antwoord op de 4 P vragen zoals hierboven beschreven. Of vul de marketingmix template in.
  3. Probeer in het verlengde ook ”waarom” en ”wat” vragen te stellen. De reden hiervoor is dat jij jouw eigen product en aanbod wilt aanvechten. Waarom heeft jouw doelgroep een specifieke functie nodig? Wat voor effect heeft het als ik het in verschillende kleuren ga aanbieden? Waarom zetten wij Instagram op dit moment in als distributiekanaal? Wat is het effect als wij een contentmarketing strategie gaan invoeren in plaats van online adverteren?
  4. Heb jij jouw marketingmix op een juiste wijze gedefinieerd? Dan wil je het nog gaan bekijken vanuit het perspectief van de klant. Stel bijvoorbeeld vragen als:
    1. Voldoet het product aan de behoeften van mijn doelgroep? (product)
    2. Gaat mijn doelgroep mijn aanbod vinden op deze distributiekanalen? (plaats)
    3. Vindt mijn klant de prijs gunstig in vergelijking met de gekregen waarde? (prijs)
    4. Bereikt de communicatie / merkboodschap mijn doelgroep? (promotie)
  5. Een marketingmix is nooit klaar. Blijf daarom constant vragen stellen en breng wijzigingen aan waar nodig. Het doel is om constant te optimaliseren aan de hand van de beschikbare informatie wat jij op dat moment hebt. Controleer de marketingmix dus regelmatig.

Meer informatie? Bekijk deze video

Ook al is de marketing veranderd sinds de P's zijn bedacht, het concept blijft toch gelijk. De fundamenten van dit model kunnen in deze tijd nog steeds gebruikt worden voor elke type marketing.

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is oprichter en marketeer bij Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching. Hij is opgegroeid in Leeuwarden (Friesland) maar woont nu al 7 jaar in Groningen.
Reactie plaatsen